Innovatiedag Voeding 2019

Studenten winnen Food at Work Innovation Bootcamp met innovatieve app voor Meat&More

Het Huis van de Voeding was op donderdag 14 maart hét decor van de Food at Work Innovation Bootcamp, georganiseerd door Alimento, Fabriek voor de Toekomst Voeding (POM West-Vlaanderen) en RESOC Midden-West-Vlaanderen. Maar liefst 95 Vlaamse studenten gingen de uitdaging aan om een creatieve en innovatieve oplossing te bedenken voor één van de vier peterbedrijven: CROP’S, Herta, Meat&More en Milcobel. Het winnende team Mealtime bedacht voor voedingsbedrijf Meat&More een innovatieve app om de user experience van hun winkels te verhogen. 

Creatieve brainstorm
Het opzet van deze Innovation Bootcamp is om jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust te maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap. De studenten werden ingegedeeld in multidisciplinaire teams. Samen brainstormen ze over een reële bedrijfscase, waarbij de teams mogen rekenen op de expertise van de bedrijfsmanagers van de vier peterbedrijven. 

De vier cases
  • CROP’S
    Op welke manier kunnen we onze duurzame aanpak en producten op een duidelijke manier overbrengen naar onze klanten en consumenten? 
  • Herta
    How to shape the future of charcuterie?
  • Meat&More
    Hoe kan de ‘user experience’ van onze winkels en service verhoogd worden? 
  • Milcobel
    Werk een plan uit om de ‘Why Milcobel’-vraag te beantwoorden. Bepaal een communicatiestrategie naar de stakeholders, enerzijds voor de ‘Why Milcobel’, anderzijds voor de 4 onderliggende thema’s.
Time to pitch

Elk team stelde tijdens de halve finale hun innovatieve oplossing voor a.d.h.v. een korte pitch. De juryleden van het bedrijf selecteerden het beste idee voor hun case. De vier gekozen teams namen het tegen elkaar op tijdens een spannende finale. Een jury met bedrijfsmanagers koos vervolgens het meest beloftevolle idee. “De originaliteit en de creativiteit die het team aan boord legde om de sterke punten naar voren te laten komen van Meat&More, een verticaal geïntegreerd voedingsbedrijf bekend om zijn retailformules Buurtslagers en Bon’Ap, deden de jury unaniem beslissen om te kiezen voor deze vijf enthousiastelingen”, besluit Katia De Greve, Employer Branding Coördinator bij Meat&More.

Het winnend concept

Het winnende team bedacht een innovatieve app. “Met Mealtime gaan we op een innovatieve en creatieve manier de user experience verhogen in de winkels van Bon'Ap en Buurtslagers, en dit met oog voor toekomstige technologieën en duurzaamheid. Dit willen we bereiken aan de hand van een applicatie waarin augmented reality wordt toegepast. Hierdoor zie je de promoties, de nutri-score, de ingrediënten, de mogelijke recepten en kan je extra informatie raadplegen. Je kan via de app ook bestellen en je bestelling laten leveren in een automaat en/of afhaalpunt”, zegt een enthousiaste Sander Patry, student Lichamelijke Opvoeding aan de Hogeschool West-Vlaanderen. 


 
Foto: Het winnend team (Sander Patry (Hogeschool West-Vlaanderen | Lichamelijke Opvoeding), Robbe Debyser (Hogeschool VIVES | Biotechnologie ), Marthe Vanderhaeghe (Hogeschool West-Vlaanderen | Netwerkeconomie), Antoon Verkinderen (Hogeschool VIVES | Ecotechnologie) en Tessa Van Puyvelde (UC Leuven – Limburg | Bedrijfsmanagement) van de Food at Work Innovation Bootcamp; georganiseerd door Alimento, Fabriek voor de Toekomst Voeding (POM West-Vlaanderen) en RESOC Midden-West-Vlaanderen. 
De prijs werd uitgereikt door Stefaan Matton (Directeur POM West-Vlaanderen).