Studententeam Milky Balance bedenkt een creatief totaalconcept om naamsbekendheid Milcobel te vergroten.
 
Roeselare - Het Huis van de Voeding (Roeselare) was op dinsdag 14 en woensdag 15 februari dé locatie van de 3de editie van het 24-uren Agro-Food Innovatiekamp voor 80 studenten uit 8 verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten. De jongeren kregen de opdracht om in gemengde teams een creatieve én innovatieve oplossing te bedenken voor een reële uitdaging die hen voorgelegd werd door één van de vier deelnemende peterbedrijven Alpro, Marine Harvest Pieters, Greenyard en MilcobelTeam Milky Balance sleepte de hoofdprijs in de wacht.

Initiatiefnemer van dit innovatiekamp was RESOC Midden-West-Vlaanderen die daarbij op de samenwerking kon rekenen van de POM West-Vlaanderen, de Fabriek voor de Toekomst Voeding en Actie voor Starters. Vlajo vzw leidde het innovatiekamp in goede banen.
 
Creatieve brainstorm
Het innovatiekamp is een 24 uur brainstorm die creativiteit en ondernemerschap bij studenten stimuleert. De studenten worden in hun brainstorm bijgestaan door professionals en experts van de deelnemende peterbedrijven.
 
Spannende finale
Tijdens een spannende finale presenteerden de teams hun businessconcepten aan een professionele bedrijfsjury. Zij werden beoordeeld op inhoud van het businessconcept, de haalbaarheid ervan, innovatie, creativiteit, teamwork en kwaliteit van de presentatie. Team Milky Balance werd door de jury bekroond met de hoofdprijs. Studenten Lindsey Doms (Erasmushogeschool Brussel – Idea & Innovation Management), Lucie Van de Looverbosch (Vives Kortrijk – Zorgtechnologie), Jade Piteurs (Odisee – Accountancy/Fiscaliteit), Nikita D’Haen (Hogeschool Gent – Ergotherapie)  en Nathan D’haveloose (Vives Kortrijk – Zorgmanagement) bedachten een creatieve aanpak om de naamsbekendheid van Milcobel te vergroten.
 
Het winnende concept
De studenten lichten toe: “Om Milcobel bekender te maken bij het grote publiek en daarbij hun duurzame focus in de kijker te zetten, bieden we een totaalconcept aan dat stoelt op drie concrete ideeën: the story, the virtual experience en the pop-up tour. Het verhaal achter Milcobel (the story) leggen we uit aan de hand van een stripverhaal. Op die manier komen klanten en prospects op een laagdrempelige manier in contact met de belangrijkste troeven van het bedrijf. Bij the virtual experience focussen we op het belevingselement binnen een totaal vernieuwde website. Het visuele is daarbij erg belangrijk: een virtual bedrijfstour, virtual reality video’s, een game-element om ook de jongeren doelgroep aan te spreken, enz… De Pop-Up Tour tenslotte bestaat uit een gepersonaliseerde tourbus die reist van stad naar stad en het publiek op een interactieve manier kennis kan laten maken met Milcobel in al haar facetten".
 
De enthousiaste reacties
Jurylid Dirk van Gaver (Milcobel) was vol lof over het concept: “Alle ideeën hebben we geanalyseerd en daarover zijn we aangenaam verrast, want het zijn frisse ideeën die concreet toepasbaar zijn. Bovendien heeft het winnende team het verschil gemaakt in de presentatie en vragenronde van de jury. Daar kwamen ze zeer sterk uit de hoek.”
 
Het winnende team is unaniem enthousiast over deze ervaring: “Voor ons was het een superfijne ervaring om in multidisciplinaire teams na te denken over een probleemstelling buiten ons ervaringsveld. We hebben tijdens de brainstorm bewust onze out of the box-modus aangezet om heel breed naar oplossingen te zoeken. De ‘Milcobelletjes’ zijn bij ons aan het rinkelen gegaan om vanaf heden innovatief en creatief na te denken bij alle uitdagingen die op ons pad komen. Een aanrader voor iedereen!”
 
Namens de organisatoren reageert ook Brigitte Smessaert van RESOC MIDWEST met enthousiasme: Het is super om te zien hoe zo’n 80 jonge, echt gemotiveerde studenten in gemengde opleidingsteams samen aan de slag gaan, en daarbij een grote zin voor creativiteit en out-of-the-box denken aan de dag leggen! Een initiatief als het Innovatiekamp slaagt erin om echte bruggen te bouwen tussen onderwijs en bedrijfsleven, een concept dat wij ook graag naar de toekomst toe verder willen mee ondersteunen en vorm geven.