Agro-Food Innovatie Boot Camp

In het Huis van de Voeding in Roeselare werkten op 9 en 10 december 66 studenten uit 6 Vlaamse universiteiten en hogescholen tijdens een 24 uren ‘foodcamp’ in multidisciplinaire teams aan creatieve en innovatieve oplossingen voor reële bedrijfsvraagstukken uit de voedingsindustrie. Die opdrachten kregen ze van vier peterbedrijven: Ardo-Dujardin Foods, Milcobel, Mulder Natural Foods en Westvlees:

De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven.
Het concept ‘Easy-team’, uitgewerkt door studenten van VIVES en de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, kon op de meeste appreciatie van de jury rekenen. Ze ontwikkelden een bijzonder creatieve oplossing voor de uitdaging van Milcobel: “beperk de voedselverliezen bij de productie van onze zuivelproducten”. In het voedingsbedrijf van ‘Easy-Team’ streeft men naar een ‘zero waste’ door de machines uit te rusten met een sensorsysteem. De combinatie van sensoren en slimme software laat toe om afwijkende parameters in het productieproces tijdig te detecteren.

Oordeel van de jury: "Het meest innovatieve voorstel, zeer concreet uitgewerkt en in dat opzicht het meest realistische”.

Dit innovatiekamp was een unieke ervaring voor jongeren: ze scherpten hun ondernemerszin aan, leerden in team werken, kwamen in contact met professionals en werden ondergedompeld in de echte bedrijfswereld.

“Hopelijk vinden ze later ook de weg naar onze voedingsindustrie”, aldus Jozef Mottar, QESH Director van Milcobel.

Dit innovatiekamp werd georganiseerd door RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen i.s.m. het Vlaams Huis van de Voeding en Vlajo vzw (Vlaamse Jonge Ondernemingen).

Enkele sfeerbeelden