Innovatiekamp "Nieuwe Materialen"

‘Grandecafé’ wint het innovatiekamp Nieuwe Materialen met een innovatieve en creatieve employer branding strategie voor Grandeco.

Het Vrij Technisch Instituut in Tielt was op 20 en 21 januari 2016 dé locatie van een 24-uren innovatiekamp voor negentig wetenschapsleerlingen uit het 5de en 6de jaar secundair onderwijs uit West- en Oost-Vlaanderen. De jongeren werden door de deelnemende peterbedrijven Grandeco, Injextru Plastics, Quadrant en de bedrijvencluster Plastics@Tielt uitgedaagd om zich van hun meest creatieve en innovatieve kant te laten zien.

Initiatiefnemer van dit innovatiekamp was RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen die daarbij op de samenwerking kon rekenen van de Stad Tielt, de POM West-Vlaanderen, Fabriek voor de Toekomst Nieuwe Materialen en Actie voor Starters. Vlajo vzw leidde het innovatiekamp in goede banen. Hendrik Verkest, voorzitter RESOC Midden-West-Vlaanderen: “Met dit innovatiekamp wil RESOC/SERR Midden-West-Vlaanderen jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord”.

De jongeren kregen de opdracht om in gemengde teams een creatieve én innovatieve oplossing te bedenken voor reële uitdagingen geformuleerd door vier deelnemende peterbedrijven uit de Kunststoffen- en Textielindustrie:

Grandeco
Stelling: Hoe kan Grandeco haar naamsbekendheid verhogen en zo makkelijker nieuwe collega’s aantrekken?
Dit kadert in een employer branding strategie, maar is gekoppeld aan concrete zaken als: kanalen, gadgets, brochure,…
 
Injextru Plastics
Stelling: Hoe zou je de werkmotivatie bij werknemers verhogen?
 
Plastics@Tielt
Stelling: Werk een opvolger voor de zeepkistenrace uit, zodat het duidelijk is waar Plastics@Tielt voor staat en werk tevens een communicatiestrategie uit.
 
Quadrant
Stelling: Hoe zie je 3D printen de wereld veroveren?

De leerlingen werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van de peterbedrijven. Op donderdag middag mochten de vier beste teams hun idee en business plan voorstellen aan een professionele jury.
 
De hoofdprijs ging naar het team ‘Grandecafé’ met Bryan Vandevoorde (Spes Nostra, Kuurne), Maxime Contreras (Bernardus Technicum, Oudenaarde), Silas Deblanc (VTI, Waregem), Michiel Debrabandere (VTI, Waregem) en Ilknur Sahin (Sint Bavo, Gent). 
 
Het team kwam op de proppen met een employer brand- en wervingscampagne voor Grandeco. “We zouden in het centrum van Tielt een bistro openen waar werknemers van Grandeco maar zeker ook buitenstaanders een hapje kunnen komen eten. Deze bistro zou meerdere functies hebben: eetgelegenheid, ontspannings- en vergaderruimte. Om aan te tonen dat Grandeco een duurzame producent van vinyl wandbekleding is, wordt niet alleen het interieur van de bistro ingericht met behangpatronen van Grandeco, maar wordt die lijn verder doorgetrokken bij de ontwikkeling van tafelaccessoires zoals glazen en recycleerbare servetten. Daarnaast willen we de coole behangpatronen ook gaan gebruiken op coverhoesjes voor tablets en smartphones om op die manier Grandeco nog beter te kunnen branden. Zo hopen we de naambekendheid van het bedrijf in de regio en daarbuiten te vergroten.”

De jury beloofde om de bruisende ideeën niet zomaar te klasseren: “Ik was verbaasd over de vele creatieve oplossingen van de jongeren”, zegt Evy Dubois, HR Officer van Grandeco. “Grandecafé was het meest innovatieve en toepasbare voorstel: zeer concreet uitgewerkt en in dat opzicht het meest realistische. We denken er sterk aan om dit idee van Grandecafé effectief toe te passen in ons bedrijf”.

Klik hier om enkele sfeerbeelden te bekijken.