Rode draad van dit clusterproject: "Hoe kan het economisch profiel van een regio als hefboom gebruikt worden voor de ontwikkeling van duurzame toeristische initiatieven en recreatie"?

Op 23 en 24 juni 2014 werd in Hastings (UK) een grensoverschrijdende conferentie georganiseerd die doorspekt was met interactieve thematische sessies, demonstraties, tentoonstellingen en infostands. In samenwerking met het Vlaams Huis van de Voeding werd door Julie Verhooghe van RESOC een presentatie gegeven over regional branding.

Verder werd binnen de scope van het project ook de publicatie 'Responsible Tourism, Food and Fisheries: New Opportunities for Sustainable Development' eind augustus 2014 afgewerkt.

In het najaar van 2014 ging fase 2 van dit clusterproject van start. Binnen fase 2 van het project werd de 'Smoefeltoer', een interactieve fietsroute, met 'voeding' als thema ontwikkeld. De fietstocht van 18 km in en rond Roeselare met 'lekkere' stops, leuke opdrachten en één bakfiets vol verassingen is ideaal voor groepen. Aansluitend kunnen de deelnemers opteren voor een kookworkshop in de Smaakacademie van het Vlaams Huis van de Voeding. Er wordt momenteel nog bekeken wanneer de Smoefeltoer officieel gelanceerd kan worden en wie de promotie en reservaties zal opvolgen. Vermoedelijk zal dit in het voorjaar van 2016 gebeuren.

Het ultieme doel van de Smoefeltoer is de verbondenheid met en de kennis over de streek te versterken door de deelnemers (letterlijk en figuurlijk) te laten proeven van unieke en regio-specifieke troeven gerelateerd aan de agro-food sector.

Het TourFish-project werd afgerond medio mei 2015.