Sessie 2: Duurzaam en sociaal ondernemen: niet voor softies!

Duurzame en sociale ondernemers zijn geen softies!
 
Sociaal ondernemer Arnoud Raskin, oprichter van Mobile School Group en streetwiZe gaf op 8 november 2018 in VIVES (Campus Roeselare) een keynote speech over sociaal ondernemerschap in het kader van The Roadshow Entrepreneurship@School. Zijn bevlogen getuigenis over werken met straatkinderen sloeg onmiddellijk aan bij de tientallen aanwezigen.
 
Wanneer je denkt aan straatkinderen zijn de eerste associaties meestal niet zo positief: verwaarlozing, armoede, prostitutie, drugsgebruik, geweld … . Maar wanneer je een andere bril opzet en de overlevingskracht van deze kinderen aandachtig bekijkt, moet je vaststellen dat deze ‘survivors’ barsten van talenten die we op het eerste zicht vaak niet herkennen als talent. Denk daarbij aan creativiteit, skills om te onderhandelen, detectie van opportuniteiten, entrepreneurship, …  
 
De bakermat van het ontstaan van de ‘mobiele school’ is terug te brengen naar het afstudeerproject dat Arnoud in 1996 moest zien te ontwikkelen wilde hij als industrieel vormgever afstuderen. Welk product hij zou ontwikkelen, was nog maar dé grote vraag. Voor de zoveelste coole mixer met slimme functies liep hij persoonlijk niet warm. Een lezing over ‘straatkinderen in Colombia’ bracht hem aan het denken en leidde uiteindelijk tot een concreet afstudeerproject. Hij trok enkele maanden naar Colombia waar hij als straathoekwerker de straatkinderen observeerde en door interactie ontdekte dat een aanpak waarbij je zelfvertrouwen geeft aan deze kinderen zijn vruchten afwerpt. Vanuit deze drijfveer kon hij voor deze doelgroep wel iets nuttigs gaan ontwikkelen. Hij wilde hun talenten erkennen en die naar een hoger niveau brengen. Onder het motto ‘Als een kind niet naar school kan, dan brengen we de school naar het kind’ mondde dit idee uit in een eerste ‘Mobile School’: Dit schoolbord met honderden educatieve spelen stelt straathoekwerkers in staat om educatieve activiteiten op te zetten. De materialen en spelen zijn gericht op het versterken van eigenwaarde en identiteit en het ontdekken van talenten. Op die manier bouwen ze op vanop de stoep aan een stevig fundament van geloof in eigen kunnen, zelfvertrouwen en motivatie dat noodzakelijk is om verdere groeiprocessen op te enten. De materialen zijn technisch ontworpen op basis van mobiliteit, aanpasbaarheid, duurzaamheid en diefstalbestendigheid.
 
Met het toeslaan van de crisis in 2009 werd Arnoud op een gegeven moment gedwongen om na te denken over zijn eigen financieel businessmodel waarbij zijn organisatie tot dan toe hoofdzakelijk opereerde op basis van giften en subsidies. Wilde hij zelf ook waarmaken waar hij voor stond bij de straatkinderen, dan moest hij ervoor zorgen dat zijn organisatie financieel onafhankelijk werd. Hij richtte streetwiZe op: een organisatie die bij bedrijven/organisaties trainingen geeft geënt op talenten die ze bij de straatkinderen gedetecteerd hadden: positive focus, agility & resilience, pro-active creativity en cooperative competition. Een percentage van dit nieuwe verdienmodel vloeit terug naar de straatkinderen die optreden als getuige en als dusdanig hun talenten verder kunnen ontwikkelen en versterken.
 
Op vandaag is de Mobile School Group een hybride onderneming die profit en non-profit combineert. Er rijden maar liefst 52 mobiele schooltjes rond in 26 landen; verspreid over Latijns-Amerika, Azië, Afrika en Europa.
 
Als uitsmijter gaf Arnoud nog mee dat ze een app ontwikkelden waarmee de straathoekwerkers samen met de straatkinderen realistische doelen kunnen voorop stellen die hun leven op straat moet verbeteren.
 
Klik hier voor enkele sfeerbeelden