Sessie 1: De kunst van het Ondernemen



De Roadshow Entrepreneurship@School maakt een geslaagde start! 


Een zeventigtal studenten en professionals nam op maandag 22 oktober deel aan de eerste sessie ‘De kunst van het ondernemen’ in de KU Leuven Campus KULAK Kortrijk. De jongeren maakten op een interactieve en begeesterende manier kennis met creatief ondernemerschap in de brede zin van het woord. 

Stijn Debaillie van Designregio Kortrijk liet het publiek meteen nadenken over de volgende vragen: 
  • Waarom zijn er zoveel verschillende soorten pasta? 
  • Waarom is de lengte en breedte van A4 papier: 21 op 29,7? 
  • Waarom is een riooldeksel rond en niet vierkant? 
  • (->antwoorden vind je onderaan dit artikel) 
Ooit heeft iemand nagedacht over deze vragen. De vorm, de grootte, het gewicht, etc. zijn factoren die mee bepalen of je een "goed" of "slecht" product op de markt zet. Designers en makers hebben dus een grote verantwoordelijkheid! West-Vlaamse ondernemers blijven erin slagen om hedendaagse producten her uit te vinden, te vernieuwen of nieuwe niches ontdekken. Stijn gaf een resem ijzersterke West-Vlaamse designvoorbeelden. Hij verwees o.m. naar de nieuwe niche van het circulair ontwerpen en ging in op het voorbeeld van European Spinning Group, waar ze jeans recycleren tot ‘jeansgaren’ om er bijvoorbeeld sneakers mee te maken. 
 
De tweede spreker, de 23-jarige Art Director Alexander Stragier uit Roeselare, is van jongs af aan al gefascineerd door animatie. Tijdens zijn humaniora richtte hij in de kelder bij hem thuis een homecinema in met zijn eerste projector. Al snel werd de projector voor andere doeleinden gebruikt, wat de start betekende voor het experimenteren met licht en beeld. In 2014 richtte Alexander zijn bedrijf Limen Visual op. In 2015 won hij de Urban Crafts Award waarmee hij ook nationaal in de picture kwam te staan en de eerste grote opdrachten volgden. ‘Mapping’ is zijn ding, gebouwen en andere achtergronden tot leven brengen via projectie. Daarnaast legt hij zich meer en meer toe op scenografie van interactieve tentoonstellingen. Alexander gaat resoluut op zijn doel af, zonder toegevingen, ook al is dit niet altijd de gemakkelijkste weg.

CEO van beMatrix, Stefaan Decroos, nam samen met Edwin Van der Vennet de stap om partner te worden van het toenmalige ‘Delta Matrix’, producent van kadersystemen waarmee standen op beurzen snel en eenvoudig opgezet kunnen worden. Hoe hij daarbij gekomen is, als werknemer van een wereldbedrijf? “De idee heeft mij gekozen.” Vijftien jaar later is beMatrix, zoals het bedrijf ondertussen heet, uitgegroeid tot wereldleider van de standenbouw met vestigingen in Europa, Amerika en Azië. Ze blijven continu inzetten op het verbeteringen van hun eigen producten en processen. In 2017, wonnen ze nog de Red Dot Design Award voor de uitvinding van het enige echte “Matrix Kader”. Zo maken ze het op een gebruiksvriendelijke manier mogelijk om visuals te projecteren op hun kadersystemen, via op maat gemaakte ledwalls.

De eerste sessie mocht op positieve reacties rekenen:
“Alexander Stragier is de definitie van een ondernemer, met vallen en opstaan. Hij wist het publiek een sterk verhaal te brengen!” 

“Het is een succesformule! Interessante personen, die het onderwerp van de avond goed aankaarten, alles verliep soepel, aangenaam publiek, een fijne ontvangst en dit allemaal gratis? Prachtig! Voor de volgende sessie ben ik al ingeschreven!”

 
Klik hier voor de fotoreportage.


De antwoorden: 
  • Hoe groter het oppervlak van de pasta, hoe meer saus er blijft aan kleven. Vandaar al die verschillende vormen. 
  • Alle A-formaten hebben een constante verhouding, waardoor grafisch ontwerpers naar hartenlust kunnen wisselen tussen A5 en A0.
  • Een cirkel is de enige figuur die niet door zijn omtrek kan. Een vierkant deksel zou bvb. overhoeks in de put kunnen vallen. Een rond deksel kan dit niet.